Popularne sporty
Wszystkie sporty
Pokaż wszystko

Shimano - nowe linie sprzętowe. Niezawodność i ergonomia w najdrobniejszych szczegółach

Emil Riisberg

24/09/2021, 16:10 GMT+2

SHIMANO zaprezentowało nowe linie sprzętowe. Są lżejsze, a przełożenie siły zostało poprawione, tak by jazda była jeszcze szybsza i bardziej intuicyjna. ARTYKUŁ SPONSOROWANY.

Foto: Eurosport

ARTYKUŁ SPONSOROWANY
Welocyped, czyli protoplasta roweru - bez hamulców i układu skrętnego - powstał na przełomie XVIII i XIX wieku. Dopiero jednak w 1885 roku John Kemp Starley opracował pierwowzór roweru współczesnego. Od tego czasu pojawiły się przerzutki, hamulce tarczowe i cała masa osprzętu, który kojarzymy z współczesnymi jednośladami. Zdawałoby się, że rower to konstrukcja zamknięta i niewiele da się w niej poprawić. Wyzwaniu temu stawiają czoła inżynierowie z SHIMANO, wprowadzając nowe osprzęty - sprawniejsze, szybsze i lżejsze.

Zmieniaj biegi... bezprzewodowo

Wśród nowości bez wątpienia wrażenie zrobi napęd ULTEGRA R8100, który stanowi wcielenie technologii w życie. Po raz pierwszy w historii posiada on miernik mocy. Jest także w pełni dostosowany do połączenia z aplikacją E-TUBE Project w wersji 4.0.0. Umożliwia to konfigurowanie ustawień, takich jak w pełni zsynchronizowana lub półsynchronizowana zmiana przełożeń, Multi-Shift, prędkość zmiany przełożeń i mapowanie przycisków zmiany biegów w klamkomanetkach. Można również skonfigurować połączenia z komputerami rowerowymi innych producentów, aby wyświetlać informacje systemu Di2.
ULTEGRA R8100 to również siła detali. W serii R8100 wprowadzono też bezprzewodowe połączenie manetki z przerzutką, zapewniające absolutną niezawodność zmiany przełożeń. W rezultacie czas zmiany przełożenia dla tylnej przerzutki ULTEGRA skraca się o 58 proc., zaś dla przedniej przerzutki ULTEGRA - o 45 proc. w porównaniu z poprzednią wersją tylnej przerzutki Dura-Ace RD-R9150. Przyciski zmiany biegów są zasilane bateriami CR1632, które wystarczają na około 1,5-2 lata użytkowania.
Dopieszczone zostały także inne detale. Nowe bezprzewodowe klamkomanetki ULTEGRA do hydraulicznych hamulców tarczowych i napędu 2x12 (ST-R8170) mają teraz podniesioną część uchwytu z lekkim zakrzywieniem do wewnątrz i zwiększoną powierzchnię między manetką a kierownicą. To odpowiedź inżynierów SHIMANO na sugestie rowerzystów dotyczące zmian biegów w rękawiczkach lub mokrymi dłońmi. Dzięki nowej ergonomii obsługa urządzeń stała się jeszcze łatwiejsza. Napęd jest również lżejszy od poprzedników, co liczy się w osiągach i prędkości.
Last, but not least - koła, stanowiące ostatni element systemu przekształcającego moc generowaną przez rowerzystę w prędkość. Po raz pierwszy w historii Shimano prezentuje wykonane w całości z karbonu, bezdętkowe koła ULTEGRA przeznaczone do hamulców tarczowych, dostępne w trzech wersjach.

Nauka o prędkości

SHIMANO stworzyło swoją najszybszą i najbardziej precyzyjnie działającą serię, rozszerzając swoje innowacyjne dziedzictwo i jednocześnie ustanawiając nowy punkt odniesienia w wydajności osprzętu szosowego. Przy różnicach rzędu kilkudziesięciu gramów lub kilku stopni kąta nachylenia potrzebne są niezwykle wnikliwe badania. Od wielu lat SHIMANO tworząc swój sprzęt zgłębia tajniki wszystkich sił jakie oddziaływają na ciało i rower podczas jazdy. Wprowadzenie na rynek nowego DURA-ACE to nie tylko kolejny etap rozwoju wyjątkowej nowej grupy osprzętu, to także kulminacja badań nad nauką o prędkości.
Badania te odbyły się z udziałem najlepszych na świecie sportowców i projektantów komponentów rowerowych. Analizowano właściwości produktów w laboratorium i na trasie, nie szczędząc wysiłków, aby zgłębić tajniki nauki o prędkości. Wynik można podzielić na następujące kategorie: zmiana przełożeń + interfejs sterowania + układ hamulcowy + układ napędowy + koła.

Dla wymagających

Seria R9200 obejmuje ultrawydajny 12-rzędowy układ napędowy, ergonomiczny, bezprzewodowy kokpit, nowe aerodynamiczne koła bezdętkowe i pod szytki, ulepszony układ hamulcowy oraz zintegrowaną technologię cyfrową. To wszystko dla tych, którzy nigdy nie idą na kompromis.
Sam układ napędowy przeszedł metamorfozę dzięki zoptymalizowaniu przerzutek, zmianie przełożeń i miernika mocy, aby ustanowić nowy wzorzec wydajności, poprawiając czas zmiany biegu o 58 proc. z tyłu i 45 proc. z przodu. Podobnie jest z innymi elementami z serii: karbonowe koła zmniejszą wagę naszego jednośladu, zaś rozwiązania zastosowane przy hamulcach pozwolą na cichszą jazdę i lepsze możliwości odpowietrzania.
Licząca sobie ponad 200 lat historia roweru czeka jeszcze wiele stron do zapisania. Powstała w 1921 roku SHIMANO udowadnia, że perfekcjonizm to szybkość i wygoda.
Autor: artykuł sponsorowany / Źródło: SHIMANO
Powiązane tematy
Udostępnij
Reklama
Reklama