Rajd Dakar 2022: wyniki i relacja z prologu. Dwie polskie załogi na prowadzeniu
01/01/2022, 17:49 GMT+1
Marek Goczał i Łukasz Łaskawiec zajęli pierwsze, a Michał Goczał z Szymonem Gospodarczykiem drugie miejsce w kategorii lekkich pojazdów UTV w prologu rozgrywanego w Arabii Saudyjskiej prestiżowego Rajdu Dakar. W czołówce tej kategorii znalazła się jeszcze jedna polska załoga. Aron Domżała i Maciej Marton zajmują piątą pozycję.
Polskie załogi już na początku rajdu potwierdziły, że są faworytami tej cieszącej się coraz większą popularnością klasy. Już przed rokiem tylko kłopoty sprzętowe pozbawiły końcowego zwycięstwa Domżałę i Martona, z bardzo dobrej strony zaprezentowali się także bracia Goczałowie.
Odcinek specjalny etapu 1A tegorocznej edycji rajdu mierzył zaledwie 19 kilometrów z Dżuddy do Hail. Marek Goczał, pilotowany przez Łaskawca, pokonał brata o 14 sekund. Domżała i Marton stracili do zwycięzców 45 sekund.
Wielkie marzenie rodziny Goczałów
30-letni Marek i o 16 lat starszy Michał tworzą team Cobant Energylandia. Planują, że w 2023 roku w Dakarze wystartuje także syn Marka - Eryk.
- Tworzymy sportową rodzinę i naszym największym marzeniem jest całe Dakarowe podium Goczałów – mówił przed rajdem Marek.
Przed ubiegłorocznym debiutem Michał, który pierwszego quada dostał od brata, gdy miał pięć lat, podkreślał, że ma trzy cele: wystartować w Dakarze, ukończyć Dakar i wygrać Dakar. Dwa pierwsze już zrealizował i jest na dobrej drodze do urzeczywistnienia najbardziej ambitnego.
Obaj mają doświadczonych pilotów. Łaskawiec był w 2011 roku trzeci w Dakarze w kategorii quadów, a Gospodarczyk w 2018 roku zajął także trzecie miejsce w UTV u boku francuskiego kierowcy Claude’a Fourniera.
Klasyfikacja UTV (Utility Task Vehicle) pojawiła się w Dakarze w 2017 roku. Startują w niej lekkie pojazdy, skonstruowane specjalnie z myślą o pokonywaniu wyjątkowo trudnego terenu. Początkowo rywalizowały w niej głównie konstrukcje prototypowe, w ubiegłym roku wyodrębniono osobną kategorię dla fabrycznych pojazdów tego typu.
Przygoński w pierwszej dziesiątce
W "królewskiej" klasie samochodów Jakub Przygoński z niemieckim pilotem Timo Gottschalkiem (Mini) zajęli dziewiąte miejsce. Najlepszy był startujący po raz 18. w Rajdzie Dakar Katarczyk Nasser Al-Attiyah (Toyota).
Przygoński prowadzący Mini z napędem na tylne koła stracił do Al-Attiyaha niewiele ponad minutę.
Drugi czas uzyskał Hiszpan Carlos Sainz w Audi z elektrycznym napędem. Ta prototypowa konstrukcja wykorzystująca do ładowania baterii silnik benzynowy wzbudza wielkie zainteresowanie. Przeważają opinie, że nowatorskie auta niemieckiego koncernu mogą mieć duże problemy z ukończeniem tak morderczego rajdu, ale na pierwszym krótkim odcinku specjalnym spisały się bardzo przyzwoicie.
Spora strata Giemzy
W rywalizacji motocyklistów Maciej Giemza (Husqvarna) występ w swoim piątym Dakarze rozpoczął od 18. miejsca. Zgodnie z przewidywaniami przed nim uplasowali się przede wszystkim zawodnicy z teamów fabrycznych. Najszybszy był Australijczyk Daniel Sanders (Gas Gas), który o minutę wyprzedził Chilijczyka Pablo Quintanillę (Honda) i o 1.55 Rossa Brancha z Botswany (Yamaha).
Zawodnik Orlen Teamu stracił do zwycięzcy sześć minut. Bardzo dobrze pojechał drugi polski motocyklista 20-letni Konrad Dąbrowski (KTM), syn wielokrotnego uczestnika Dakaru - Marka. Przed rokiem w debiucie zajął 28. miejsce, będąc najmłodszym w historii motocyklistą, który ukończył ten wyczerpujący rajd. W sobotę uzyskał 29. czas.
Motocykle były kategorią rywalizującą według innych zasad niż pozostałe. Uzyskane czasy ustalają kolejność startu czołowej piętnastki w niedzielę.
W kategorii quadów Kamil Wiśniewski (Yamaha) był szósty, ze stratą blisko siedmiu minut do broniącego tytułu Argentyńczyka Manuela Andujara (Yamaha).
W niedzielę odbędzie się zasadnicza część pierwszego etapu ze startem i metą w Hail. Trasa liczy 546 km, z czego 334 to odcinek specjalny.
Rajd Dakar 2022 - wyniki prologu (etapu 1A):
samochody:
1. Nasser Al-Attiyah (Katar/Toyota) 10.56
2. Carlos Sainz (Hiszpania/Audi) strata 0.12
3. Brian Baragwanath (RPA/Century) 0.36
…
9. Jakub Przygoński (Polska/Mini) 1.01
2. Carlos Sainz (Hiszpania/Audi) strata 0.12
3. Brian Baragwanath (RPA/Century) 0.36
…
9. Jakub Przygoński (Polska/Mini) 1.01
motocykle:
1. Daniel Sanders (Australia/Gas Gas)
2. Pablo Quintanilla (Chile/Honda) strata 1.00
3. Ross Branch (Botswana/Yamaha) 1.55
…
18. Maciej Giemza (Polska/Husqvarna) 6.00
29. Konrad Dąbrowski (Polska/KTM) 10.05
2. Pablo Quintanilla (Chile/Honda) strata 1.00
3. Ross Branch (Botswana/Yamaha) 1.55
…
18. Maciej Giemza (Polska/Husqvarna) 6.00
29. Konrad Dąbrowski (Polska/KTM) 10.05
pojazdy UTV:
1. Marek Goczał, Łukasz Łaskawiec (Polska) 13.22
2. Michał Goczał, Szymon Gospodarczyk (Polska) 0.14
3. Rodrigo Luppi De Oliveira, Maykel (Brazylia) 0.18
…
5. Aron Domżała, Maciej Marton (Polska) 0.45
2. Michał Goczał, Szymon Gospodarczyk (Polska) 0.14
3. Rodrigo Luppi De Oliveira, Maykel (Brazylia) 0.18
…
5. Aron Domżała, Maciej Marton (Polska) 0.45
Autor: macz/twis / Źródło: eurosport.pl, PAP
Powiązane tematy
Udostępnij
Reklama
Reklama