Popularne sporty
Wszystkie sporty
Pokaż wszystko

Kierownica w bolidzie F1. Jak wygląda, jak działa, ile ma przycisków?

Emil Riisberg

27/03/2019, 07:12 GMT+1

Kilkanaście przycisków, do tego manetki i pokrętła. Tu się hamuje silnikiem, tam umożliwia rozmowę z zespołem. Pracy jest więcej, niż za sterami myśliwca. Kierownica w bolidzie Formuły 1 ma tak wiele włączników (funkcji autopilota brak), że sami zawodnicy przyznają, z jak skomplikowaną materią mają do czynienia. - Ćwiczymy i ćwiczymy, więc teraz mogę powiedzieć, że cały układ znam już na pamięć –

Foto: Eurosport

Kierowca F1 podczas około 1,5-godzinnego wyścigu w ciasnym kokpicie uwija się jak w ukropie. Bez wytchnienia zmienia biegi, wciska pedały, a do tego musi panować nad systemem przycisków, których na jego sterze jest zatrzęsienie. Wygląda, jakby mierzył się z maszyną, która sprawdza jego refleks, a nienaciśnięcie któregoś przycisku lub uruchomienie niewłaściwego eliminuje go ze startu.
linklink, zwycięzca inaugurującego sezon Grand Prix Australii, wraz ze swoją ekipą przygotował pokazowe wideo, w którym wyjaśnia podstawowe aspekty funkcjonowania i projektowania kierownicy bolidu F1. Ile przycisków ma kierownica w bolidzie F1? To zależy.
Otóż każdy zawodnik dobiera układ przycisków indywidualnie do własnych preferencji, dlatego też wszystkie z kierownic różnią się od siebie, nawet pod względem wielkości przycisków i różnego rodzaju pokręteł.
Tegoroczna kierownica Mercedesa posiada 25 pokręteł. Pięć zmienia ustawienia hamulców, trzy sterują przenoszeniem momentu obrotowego - dla wejścia, szczytu i wyjścia z zakrętu. Pozostałe przyciski mają wiele różnych zastosowań, od aktywacji radia po uruchomienie DRS, czyli systemu redukcji oporu powietrza.

- Zawodnicy już od pierwszych chwil tworzenia nowego samochodu ustalają projekt kierownicy. Nie tylko to, jak będzie wyglądać jej kształt, ale także układ przycisków czy interakcja z systemami w kokpicie - wyjaśnia Evan Short, kierownik zespołu ds. elektroniki.
Bottas omówił kilka przycisków. Wyjaśnił, co musi na przykład wcisnąć, żeby móc porozmawiać z zespołem ("TALK") i co będzie, jeśli przytrzyma dłużej "N", zwykle używany do ustawienia biegu w pozycji neutralnej po zakończeniu wyścigu. Otóż jeśli kierowca się zapomni i nie zwolni tego przycisku, to uruchomi bieg wsteczny.
- Szczerze mówiąc, chyba nigdy z tego nie skorzystałem – przyznał Bottas. - Z drugiej strony nie wiesz, co stanie się w przyszłości, w Monako możesz utknąć w takim miejscu, gdzie jazda na wstecznym będzie jedynym sposobem na ratunek - dodał.

Proces tworzenia jednej kierownicy to 80 godzin. Koszt to ok. 60 tys. dolarów. Według Mercedesa zawodnik zużywa od trzech do czterech takich urządzeń sterujących w jednym sezonie.
Bottas czy Lewis Hamilton na początek otrzymują po trzy egzemplarze: kierownicę podstawową, zapasową i eksperymentalną, w której zawarte są systemy, nad którymi zespół dopiero pracuje.
Podczas weekendu wyścigowego układ przycisków może ulec zmianom, w zależności od wymagań zawodnika: czy to pod konkretny tor, czy ze względu na zmiany w wykorzystaniu potencjału samochodu na przestrzeni sezonu.
Zmian dokonać można wyłącznie po konsultacjach z kierowcami. - To oni są na torze. My możemy jedynie coś zasugerować – dodał pracownik Mercedesa.
Sposób używania kierownicy w dużej mierze zależy od toru. Short jako przykład podaje dwa obiekty – w Australii i Monako. Pomimo tego, że oba są torami ulicznymi, znalezienie podobnych elementów jest praktycznie niemożliwe (chyba jedynie to, że na obu trudno jest wyprzedzać). Australia to płynne i gładkie zakręty, Monako – ciasne nawroty i bandy okalające tor. - W Australii masz czas na myślenie o zmianie biegów, możesz być bardziej precyzyjny, za to w Monako wszystko robisz raczej instynktownie - wyjaśnia Short.
A jak wygląda kierownica Roberta Kubicy, który wrócił do wyścigów F1 po ponad ośmiu latach? Po fatalnym wypadku w rajdzie Ronde di Andora Polak - zatrudniony teraz w Williamsie - nie odzyskał sprawności w prawej ręce. Pytanie, czy da radę ujarzmić bolid, pada od miesięcy.
ZOBACZ > link
Jak wyjaśnił sam Kubica, ważniejsze dla siebie przyciski przeniósł na lewą stronę kierownicy. Tam też znajdują się manetki do zmiany biegów. Poza tym w aucie znajduje się wycięcie w zagłówku pozwalające na obszerniejsze ruchy prawej ręki.

Autor: AB, twis / Źródło: eurosport.pl
Powiązane tematy
Udostępnij
Reklama
Reklama